Internet

CGI hősnők, avagy modern nőtípusok a rajzfilmekben

Fiona hercegnő
Fiona hercegnő

A filmek hősnői valaha tökéletesen passzív, voltaképpen
csupán dekorációs célokat szolgáló elemek voltak, illetve a jutalom
megtestesítői; tudod kedves Olvasóm, a gyönyörű hölgy, akiért a főhős
tűzön-vízen, főgonoszon, tengeri szörnyen, gonosz kalózon, minidiktátoron
keresztülvágtázik a celluloidszalagon, majd végül a hölgyével a karjában
ellovagol a lemenő nap irányába.

A rajzfilmekben sem volt ez másként, a klasszikus mesehősnők közül talán csak
Hamupipőke volt képes lázadni picit, hiszen azért csak belógott a nagy hepajra,
bár a jóságos tündér-keresztanyja nélkül aligha akasztott volna le egy menő
tökhintót és báli szerkót, nem is beszélve az ominózus üvegtopánról.

Vannak azonban olyan mesehősnők is, akik nem a nekik osztott lapok szerint
játszanak. A legismertebb ilyen abszolút nem papírforma hősnő Fiona hercegnő a
Shrek című rajzfilmből. Bár álmai ódivatúan porosak kissé, de hát végül is mit
tehet róla szegényke, ha egész életében a neki osztott szerepre készítették
fel. Ehhez képest tökéletesen parádésan sikerült a szabadulása mind a vártoronyból,
mind pedig a kliséktől mentes életből.

A másik mesehősnő, aki szakít a
hagyományos női sztereotípiákkal az Eep Croodéktól. Ő az, aki bizony
keresztülviszi az akaratát akkor is, ha szembe kell szállnia mindazzal, amit
addig tanult, tudott az életről. Semmi finomkodás és női intirka, van ellenben
szókimondás, és tombolás, szabadságvágy, és kíváncsiság, bátorság, és szeretet.
Ízig-vérig mai leányzó, tigrisbőrben a paleolitkor végéről.

Kovács Rhewa Andrea

CGI hősnők, avagy modern nőtípusok a rajzfilmekben bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva